Monitoring GPS pojazdów
Monitoring GPS jest to usługa pozwalająca na precyzyjną lokalizację pojazdów i maszyn budowlanych na mapach cyfrowych. Monitoring-GPS umożliwia monitorowanie online parametrów jakich jak np. stan licznika, poziom paliwa czy ecodriving w czasie rzeczywistym.
Data aktualizacji: 2022-03-28
Spis treści:
Jak działa monitoring GPS
Monitoring GPS działa w oparciu o dwie struktury:
- konstelację satelitów pozycjonujących (GPS, Galileo, Glonass lub inne)
- naziemną sieć GSM
Dane zarejestrowane przez monitoring GPS zainstalowane w samochodzie są gromadzone w tzw. rejestratorze i następnie są przekazywane poprzez naziemną sieć GSM do serwera dostawcy. Klient poprzez przeglądarkę internetową lub aplikację mobilną uzyskuje bezpieczny dostęp do danych i w taki sposób może oglądać gdzie znajduje się pojazd lub gdzie sie znajdował w postaci obszernych raportów. Raportowanie nie kończy się oczywiście tylko na pozycji GPS, ale jest uzupełnione o wszystkie zainstalowane czujniki takie jak np.:
- monitoring temperatury
- monitoring wagi pojazdu
- czujniki otwarcia drzwi
- przebieg pojazdu
- ilość paliwa w zbiorniku
- dane dotyczące techniki jazdy kierowcy.
Jako że nowoczesne lokalizatory GPS to tam naprawdę mikrokomputery, posiadają zdolność łączenia się z innymi systemami na pokładzie pojazdu takimi jak tachograf w samochodzie ciężarowym czy inne systemy elektroniczne. Poprzez taką integrację klient uzyskuje dodatkowe możliwości takie jak:
- zdalne pobieranie plików z tachografu i kart kierowcy
- monitoring VIDEO z możliwością podglądu na żywo
- przesyłanie danych do systemów inteligentnego domu
- e-tool
W 2021 roku operatorzy GSM zaplanowali wyłączenie starej technologii GSM 2G i 3G. Oznacza to, że w wyznaczonych poniżej terminach i obszarach przestaną działać dotychczasowe rejestratory GPS.
- T-Mobile Netherlands B.V. NETHERLANDS do 31.12.2020
- Swisscom (Switzerland) Ltd SWITZERLAND do 31.12.2020
- Swisscom (Switzerland) Ltd (Liechtenstein) LIECHTENSTEIN do 01.01.2021
- Sunrise Communications AG SWITZERLAND do 31.12.2022
Historia: Monitoring-GPS wczoraj i dziś
W dzisiejszych czasach monitoring GPS jest bez wątpienia, usługą powszechną, jednakże to coś więcej niż oszczędność wydatków na paliwo. Ma za zadanie pomóc przedsiębiorcy w zarządzaniu flotą pojazdów jak również zautomatyzować procesy w firmie. Nowoczesny monitoring samochodów to także rozbudowane narzędzie informatyczne oparte np. o machine learning (uczenie maszynowe), informujące właściciela o anomaliach w jego przedsiębiorstwie. Jako przykład takiego rozwiązania w firmie wynajmującej samochody jest przesyłanie komunikatu alarmowego do flet managera. Podniesie alarm wtedy gdy zauważy, że samochód jeżdżący na co dzień w Warszawie ustawił swój kurs na wschodnią granicę i w jej kierunku podąża.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań IT monitoring samochodu GPS w przeciwieństwie do narzędzia sprawdzającego poziom paliwa czy raportowania kilometrów pracowników, stał się pomocnym narzędziem optymalizującym większość procesów w firmie. Ogólnie mówiąc, jest to narzędzie, które umożliwia uniknięcie możliwego problemu nie doprowadzając do niebezpiecznego zdarzenia lub jego skutków.
Monitoring samochodów GPS podział
Monitoring GPS pomimo wykorzystania podobnej technologii, ze względu na oferowane funkcje, dzieli się na kategorie odpowiadające różnym rodzajom pojazdów lub maszyn:
- monitoring-GPS pojazdów osobowych i dostawczych,
- lokalizacja i monitoring-gps pojazdów ciężarowych i naczep,
- zdalne pobieranie plików DDD z tachografu,
- carsharing,
- gps monitoring motocykli i quadów,
- monitorowanie łodzi i motorówek,
- GPS monitoring maszyn budowlanych.
Podsumowując, odpowiedni dobór technologii zapewnia użytkownikowi ograniczenie zbędnych wydatków i efektywne zarządzanie flotą.
Lokalizator jako nadajnik systemu monitoringu samochodowego
Lokalizator oferuje wiele funkcji, które z jednej strony powinny przekazywać lokalizację pojazdu wraz z parametrami, które dany użytkownik potrzebuje do monitorowania swojej floty. Z drugiej strony dobry lokalizator musi spełniać kilka podstawowych założeń. Po pierwsze, musi to być urządzenie, które pomaga a nie utrudnia.
Kluczowym parametrem jest pobór prądu z akumulatora przy zachowaniu wszystkich niezbędnych funkcji potrzebnych do monitoringu GPS. Po drugie, powinno to być urządzenie produkowane przed dostawcę systemu monitoring samochodowego. Przy aktualnej prędkości rozwoju technologii IT (także w samochodach) tylko producent całości systemu lokalizacji: lokalizator + monitorowanie gwarantuje pełen sukces. Kiedyś dowiodłem prawdziwości stwierdzenia, że dobrego dostawcę poznaje się po tym, jak szybko jest w stanie rozwiązać powstały problem a nie po tym co obiecuje przed podpisaniem umowy. Po trzecie, musi to być urządzenie zawierające w jednej obudowie wszystkie elementy potrzebne do poprawnej pracy. Nie można wierzyć, że mieszanka elementów elektronicznych od różnych dostawców jest gwarancją na bezproblemowe działanie całej usługi monitoring pojazdów GPS. Mam na myśli lokalizator GPS, który w jednej obudowie zawiera:
- wielokanałowy odbiornik GPS,
- modem GSM działający w całej Europie,
- możliwość podłączenia do magistrali CAN pojazdu,
- dodatkowe zasilanie,
- akcelerometr,
- interfejs do pobierania plików z cyfrowego tachografu (w przypadku samochodów ciężarowych).
Przykładem takiego urządzenia jest lokalizator GPS LX1.
Czy monitorowanie pojazdów może działać z dowolnym lokalizatorem GPS?
Krótko mówiąc – teoretycznie tak. Przede wszystkim otwarty protokół komunikacyjny lokalizatora GPS powinien zagwarantować możliwość kompatybilności bez konieczności demontażu starego lokalizatora z samochodu. To również oznacza płynne przejście do kolejnego dostawy usługi. Rzecz jasna, w praktyce tak się nie dzieje.
Uzasadnienie i wyjaśnienie tej sytuacji jest oczywiście bardzo proste. Wyobraźmy sobie, że przychodzimy kupić nowy samochód, ale mamy stare koła. Problem w tym, że nowy samochód ma rozstaw śrub typu A a stary typu B (nie wchodząc w szczegóły ilości śrub czy średnicy otworu centralnego). Sprzedawca oczywiście może założyć stare koła do nowego samochodu, ale będzie potrzebny tzw. interfejs. Umożliwia on montaż niekompatybilnych kół. Może jednak się okazać, że ze względu na inną średnicę, wskazywana prędkość na desce rozdzielczej będzie inna.
Monitoring GPS – do czego służy magistrala CAN?
Nowoczesne rozwiązania oparte o monitoring auta GPS potrzebują do pracy mnóstwa danych z samochodu. Zamiast osiemdziesięciu przewodów, które kiedyś instalator musiał podłączyć do lokalizatora, dzisiejsza technologia oferuje tzw. magistrale. Innymi słowy jest to właśnie CAN (Controller Area Network). W efekcie magistrala wszystkie informacje przesyła za pomocą pary przewodów, do których można podłączyć lokalizator GPS. W wyniku rozwoju technologii, CAN jest dostępny w każdym nowym pojeździe czy maszynie budowlanej. W śród informacji dostępnych w magistrali CAN są:
- stan licznika pojazdu,
- obroty silnika,
- ilość paliwa w zbiorniku,
- zużyte paliwo na danej trasie,
- stan czujników otwarcia poszczególnych drzwi,
- status takich elementów bezpieczeństwa takich jak poduszka powietrzna (airbag) czy kontrola trakcji (Electronic Stability Program)
Na podstawie informacji, które są wszakże tymi samymi danymi, które kierowca widzi na desce rozdzielczej pojazdu, monitoring GPS może zaprezentować aktualny stan poszczególnych podzespołów jak również żebyśmy mogli wygenerować np.:
- raport drogowy z przebiegiem kilometrów w poszczególnych krajach,
- miejsca tankowań pojazdów – tzw. raport paliwowy,
- ranking najlepszych kierowców tzw. grywalizacja,
- zestaw raportów dla urzędu skarbowego takich jak tzw. kilometrówka czy ewidencja przebiegu pojazdu.