Skip to content
Facebook Instagram YouTube
Pokaż telefon
+48 799 399 197
LOGOWANIE   Truck Online
  TruckOnline
  • O firmie
  • Kalkulator kosztów
  • Kontakt

Monitoring GPS i lokalizacja pojazdów GPS – jak to działa?

monitoring-gps

Monitoring-GPS jest to usługa pozwalająca na precyzyjną lokalizację pojazdów i maszyn budowlanych na mapach cyfrowych. Monitoring GPS umożliwia monitorowanie online parametrów jakich jak np. stan licznika, poziom paliwa czy ecodriving w czasie rzeczywistym. 

monitoring-gps-usługa-online

Data aktualizacji: 2020-12-17

Spis treści:

  • Historia: monitoring-gps wczoraj i dziś
  • Monitoring GPS podział 
  • Lokalizator-GPS jako nadajnik systemu monitorowania
  • Czy monitorowanie pojazdów może działać z dowolnym lokalizatorem-GPS?
  • Do czego służy magistrala CAN w usłudze monitoring-gps?

Historia: Monitoring-GPS wczoraj i dziś

W dzisiejszych czasach monitoring-gps jest bez wątpienia, usługą powszechną, jednakże to coś więcej niż oszczędność wydatków na paliwo. Ma za zadanie pomóc przedsiębiorcy w zarządzaniu flotą pojazdów jak również zautomatyzować procesy w firmie. Nowoczesny monitoring-GPS to także rozbudowane narzędzie informatyczne oparte np. o machine learning (uczenie maszynowe), informujące właściciela o anomaliach w jego przedsiębiorstwie.  Jako przykład takiego rozwiązania w firmie wynajmującej samochody jest przesyłanie komunikatu alarmowego do flet managera. Podniesie alarm wtedy gdy zauważy, że samochód jeżdżący na co dzień w Warszawie ustawił swój kurs na wschodnią granicę i w jej kierunku podąża.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań IT monitoring-gps w przeciwieństwie do narzędzia sprawdzającego poziom paliwa czy raportowania kilometrów pracowników, stał się pomocnym narzędziem optymalizującym większość procesów w firmie. Ogólnie mówiąc, jest to narzędzie, które umożliwia uniknięcie możliwego problemu nie doprowadzając do niebezpiecznego zdarzenia lub jego skutków.

Monitoring-GPS podział

Monitoring-GPS pomimo wykorzystania podobnej technologii, ze względu na oferowane funkcje, dzieli się na kategorie odpowiadające różnym rodzajom pojazdów lub maszyn:

  • monitoring-GPS pojazdów osobowych i dostawczych,
  • lokalizacja i monitoring-gps pojazdów ciężarowych i naczep,
  • zdalne pobieranie plików DDD z tachografu,
  • carsharing,
  • gps monitoring motocykli i quadów,
  • monitorowanie łodzi i motorówek,
  • GPS monitoring maszyn budowlanych.

Podsumowując, odpowiedni dobór technologii zapewnia użytkownikowi ograniczenie zbędnych wydatków i efektywne zarządzanie flotą.

Lokalizator jako nadajnik systemu monitorowania

Lokalizator oferuje wiele funkcji, które z jednej strony powinny przekazywać lokalizację pojazdu wraz z parametrami, które dany użytkownik potrzebuje do monitorowania swojej floty. Z drugiej strony dobry lokalizator musi spełniać kilka podstawowych założeń. Po pierwsze, musi to być urządzenie, które pomaga a nie utrudnia.

Kluczowym parametrem jest pobór prądu z akumulatora przy zachowaniu wszystkich niezbędnych funkcji potrzebnych do monitoringu GPS. Po drugie, powinno to być urządzenie produkowane przed dostawcę systemu monitoring-GPS. Przy aktualnej prędkości rozwoju technologii IT (także w samochodach) tylko producent całości systemu lokalizacji: lokalizator + monitorowanie gwarantuje pełen sukces. Kiedyś dowiodłem prawdziwości stwierdzenia, że dobrego dostawcę poznaje się po tym, jak szybko jest w stanie rozwiązać powstały problem a nie po tym co obiecuje przed podpisaniem umowy. Po trzecie, musi to być urządzenie zawierające w jednej obudowie wszystkie elementy potrzebne do poprawnej pracy. Nie można wierzyć, że mieszanka elementów elektronicznych od różnych dostawców jest gwarancją na bezproblemowe działanie całej usługi monitoring-GPS. Mam na myśli lokalizator GPS, który w jednej obudowie zawiera:

  • wielokanałowy odbiornik GPS,
  • modem GSM działający w całej Europie,
  • możliwość podłączenia do magistrali CAN pojazdu,
  • dodatkowe zasilanie,
  • akcelerometr,
  • interfejs do pobierania plików z cyfrowego tachografu (w przypadku samochodów ciężarowych).

Przykładem takiego urządzenia jest lokalizator GPS LX1.

Czy monitorowanie pojazdów może działać z dowolnym lokalizatorem GPS?

Krótko mówiąc – teoretycznie tak. Przede wszystkim otwarty protokół komunikacyjny lokalizatora GPS powinien zagwarantować możliwość kompatybilności bez konieczności demontażu starego lokalizatora z samochodu. To również oznacza płynne przejście do kolejnego dostawy usługi. Rzecz jasna, w praktyce tak się nie dzieje.

Uzasadnienie i wyjaśnienie tej sytuacji jest oczywiście bardzo proste. Wyobraźmy sobie, że przychodzimy kupić nowy samochód, ale mamy stare koła. Problem w tym, że nowy samochód ma rozstaw śrub typu A a stary typu B (nie wchodząc w szczegóły ilości śrub czy średnicy otworu centralnego). Sprzedawca oczywiście może założyć stare koła do nowego samochodu, ale będzie potrzebny tzw. interfejs. Umożliwia on montaż niekompatybilnych kół. Może jednak się okazać, że ze względu na inną średnicę, wskazywana prędkość na desce rozdzielczej będzie inna.

Do czego służy magistrala CAN?

Nowoczesne rozwiązania oparte o monitoring-GPS potrzebują do pracy mnóstwa danych z samochodu. Zamiast osiemdziesięciu przewodów, które kiedyś instalator musiał podłączyć do lokalizatora, dzisiejsza technologia oferuje tzw. magistrale. Innymi słowy jest to właśnie CAN (Controller Area Network). W efekcie magistrala wszystkie informacje przesyła za pomocą pary przewodów, do których można podłączyć lokalizator GPS. W wyniku rozwoju technologii, CAN jest dostępny w każdym nowym pojeździe czy maszynie budowlanej. W śród informacji dostępnych w magistrali CAN są:

  • stan licznika pojazdu,
  • obroty silnika,
  • ilość paliwa w zbiorniku,
  • zużyte paliwo na danej trasie,
  • stan czujników otwarcia poszczególnych drzwi,
  • status takich elementów bezpieczeństwa takich jak poduszka powietrzna (airbag) czy kontrola trakcji (Electronic Stability Program)

Na podstawie informacji, które są wszakże tymi samymi danymi, które kierowca widzi na desce rozdzielczej pojazdu, monitoring GPS może zaprezentować aktualny stan poszczególnych podzespołów jak również żebyśmy mogli wygenerować np.:

  • raport drogowy z przebiegiem kilometrów w poszczególnych krajach,
  • miejsca tankowań pojazdów – tzw. raport paliwowy,
  • ranking najlepszych kierowców tzw. grywalizacja,
  • zestaw raportów dla urzędu skarbowego takich jak tzw. kilometrówka czy ewidencja przebiegu pojazdu.

 

DZIAŁ SPRZEDAŻY

Pokaż numer komórkowy
+48 799 399 197

OBSŁUGA KLIENTA

Pokaż numer stacjonarny
+48 22 599 4200

TruckOnline
Facebook Instagram YouTube
  • O firmie
  • Kalkulator kosztów
  • Kontakt
Pliki cookie są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania strony. W celu świadczenia usług w sposób dostosowany do indywidualnych zainteresowań, wykorzystujemy je do zapamiętywania szczegółów przesyłania danych kontaktowych a także zbierania danych statystycznych dla optymalizacji funkcjonalności strony. Kliknij przycisk „Zgoda”, by zaakceptować używanie plików cookie i przejść bezpośrednio do strony.Zgoda