Zdalne pobieranie plików DDD z tachografu
Już nie musisz pamiętać o pobieraniu plików z tachografu!
Zdalne pobieranie plików DDD z tachografu nie wymaga umieszczenia w tachografie karty przedsiębiorstwa, ponieważ autoryzacja odbywa się zdalnie przy pomocy czytnika kart podłączonego do komputera użytkownika. W rezultacie pliki są zapisywane na serwerze TruckOnline, z którego możliwe jest ich pobranie na komputer przedsiębiorcy. Wszystkie dane zapisywane są w formacie DDD i zabezpieczone certyfikatami potwierdzającymi ich autentyczność. Lokalizatory GPS TruckOnline do monitorowania pojazdów, współpracują ze wszystkimi spotykanymi na rynku tachografami. Tachografy muszą być zgodne z normą zdalnego pobierania plików następujących producentów:
- VDO-Siemens,
- ACTIA,
- EFAS,
- Stoneridge.
Proces pobierania plików jest przeprowadzany automatycznie poprzez zaprogramowanie harmonogramu pobierania plików.
Obowiązki przedsiębiorcy.
Należy pamiętać, że każdy pojazd o masie całkowitej powyżej 3,5 tony musi obowiązkowo zostać wyposażony w tachograf cyfrowy. W rezultacie, nie każdy musi posiadać zdalne pobieranie ddd z tachografu (zdalny odczyt tachografu), ale z pewnością obowiązkiem przedsiębiorcy jest ich archiwizacja. Mam tu na myśli pobieranie i zapisywanie plików z karty kierowcy minimum co 28 dni jak również plików z pamięci tachografu co 90 dni.
Specjalnie dla dla przedsiębiorców posiadających pojazdy powyżej 3,5 tony stworzyliśmy autorski system do pobierania plików z tachografu cyfrowego.
Krok 1.
Krok 2.
Krok 3.
Proszę wybrać typ floty i ilość pojazdów
Historia zmian regulacji dotyczących tachografów cyfrowych
Od maja 2006 roku ustawodawca zobowiązał wszystkich przewoźników do instalacji w nowych pojazdach ciężarowych elektronicznych urządzeń do rejestracji czasu pracy – tzw. cyfrowych tachografów.
- – 2006 – pierwsza generacja tachografów cyfrowych,
- – 10.2011 – zmiana tzw. reguły 1 minuty,
- – 10.2012 – dodanie do tachografu obowiązkowego sygnały drogi,
- – 15.06.2019 – II generacja smart tachografów cyfrowych 4.0.
Dotychczas elementem kontrolnym czasu pracy była kartonowa tarczka, dzięki czemu rysik rysował prędkość i czas pracy. Dzisiaj mamy do czynienia ze smart tachografem dzięki któremu te „problemy” miały zostać rozwiązane. Prawdę powiedziawszy zewnętrznie tachograf 4,0 wygląda bardzo podobnie do poprzednika, ale zmiany kryją się dopiero w środku.
Co nowego w tachografie 4.0 ?
- nowe i udoskonalone mechanizmy zabezpieczające,
- współpraca z systemem monitoringu GPS w tym zapisywanie położenia pojazdu,
- nowy moduł DSRC – zdalny odczyt tachografu przez jednostki kontrolne,
- wykonano nowy moduł do połączenia z systemami monitorowania w tym moduł zdalnego pobierania plików ddd z tachografu,
- do jego obsługi jest konieczne posiadanie nowych rodzajów kart kierowców i kart kontrolnych.
Zdalne pobieranie plików DDD z tachografu
Ogólnie rzecz biorąc, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006 z marca 2006 określa normy czasu pracy kierowcy dobowe, tygodniowe i dwutygodniowe. Podobnie regulacja precyzuje przerwy w prowadzaniu pojazdu, ilości czas odpoczynków dobowych oraz tygodniowych. W efekcie, TruckOnline wprowadziła możliwość zdalnego pobierania plików DDD z tachografu jak również z kart kierowców. Powodem tego są interwały powrotu do bazy samochodów ciężarowych i możliwość odczytu tachografu przez zainstalowany tzw. czytnik kart i tachografów. Pojazdy i kierowcy nie wracają do bazy po kilka miesięcy, więc zdarza się, że przedsiębiorca nie jest w stanie odczytać na czas tachografu.
Godnym uwagi jest fakt, że można każdy pojazd wyposażyć w czytnik. Niewątpliwie można także zobligować kierowców w spotkania za granicą celem pobierania plików z tachografu za pomocą wspólnego czytnika. Bezsprzecznie pozostaje jednak kwestia organizacji takiego przedsięwzięcia jak również jego kosztów. W rezultacie proponujemy Państwu skorzystanie z naszej oferty wyposażenia urządzenia do monitorowania pojazdu w dodatkowy moduł pobierający pliki z tachografu i karty kierowcy. Ważnym aspektem jest fakt, że urządzenie automatycznie wyśle pobrane pliki do systemu TruckOnline. Na koniec, wystarczy komputer z dostępem do Internetu, czytnik karty przedsiębiorcy i pliki pobiorą się automatycznie bez potrzeby dostępu do pojazdu.
Jakie są ograniczenia zdalnego pobierania ddd z tachografu?
Po pierwsze, pojazd z którego chcemy pobrać pliki z tachografu musi mieć włączony zapłon. Inaczej mówiąc włączony zapłon lub musi być niedawno wyłączony. To o tyle istotne, że pojazdy są równie inteligentne jak tachografy i usypiają całą instalację elektryczną po ich zamknięciu pilotem. Nie wspominam już o tzw. heblach odłączających zasilanie pojazdu w całości. Po drugie, tachograf musi dysponować włączoną funkcją pobierania plików. W tachografach wyprodukowanych przez 2015 rokiem zdarza się, że ta funkcja nie jest aktywna i trzeba ją włączyć.