Ranking kierowców grywalizacja
Co raz częściej występująca usługa wśród dostawców popularnych systemów monitorowania GPS – tzw. ranking kierowców. Fraza powinna być zrozumiała, jasna i oczywista. Klient dostaje w wyniku jakiegoś magicznego działania, zestawienie kierowców w podziale na najlepszych i najgorszych.
Jak informują strony Internetowe każdy z dostawców systemów monitorowania jest liderem na rynku i jest rewolucyjny w tym co robi. Pojawiają sią nazwy magazynów drukowanych i spotkań biznesowych na których Prezesi tych firm prezentują nowoczesne rozwiązania.
Dowiadujemy się, że te pionierskie systemy zmierzą prędkość pojazdu i sprawdzą czy kierowca jej nie przekracza, czy gwałtownie nie hamuje (gwałtowne hamowanie) i nie przyspiesza (gwałtowne przyspieszenie) a zaraz później wszyscy zbudują nowe, lepsze relacje oparte na obopólnym zaufaniu.
Szanowni Państwo, jeśli mówimy o twardych danych czyli o takich danych które nie budza najmniejszych wątpliwości, to jak chcemy wytłumaczyć kierowcy, że trafił na koniec rankingu kierowców bo gwałtownie przyspieszył swoją Toyotą Yaris 1.0 z włączoną klimatyzacją lub jest gorszy od kolegi, który jeździ taką samą osobówką ale woził ciężkie katalogi na targi. Czy system rankingowy wziął to pod uwagę? A czy waga pojazdu miała tu jakieś znaczenie?
Nie ma co liczyć na rozwiązania gdzieś z pogranicza Jamesa Bonda. „Chip” lub urządzenie OBD wkładane samodzielnie do gniazda OBD i wszystomierzący, wieloosiowy akcelerometr nic nie załatwi.
Oto lista parametrów, które musisz zmierzyć, aby ocenić technikę jazdy kierowcy:
–identyfikacja kierowcy. Jeśli Twoja flota to 100% na stałe przypisane pojazdy to sama informatyka załatwi sprawę. Jeśli chociaż raz do roku kierowca się może zmienić, musisz mieć w samochodzie zainstalowane urządzenie do identyfikacji kierowcy. Dzisiejszy rynek pozwala na identyfikację kierowcy praktycznie w dowolny sposób. Począwszy od wykorzystania do tego celu karty bankomatowej do pastylki Dallas przykładanej do odpowiedniego czytnika.
– obciążenie silnika. Bardzo ważny parametr mierzący w sposób bezpośredni sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Posiadając taki parametr umacniasz swoją pozycję w firmie dysponując twardymi, bezdyskusyjnymi danymi.
– sposób i poziom nacisku kierowcy na pedał gazu. To kolejny z parametrów które powodują, że kierowca przekonuje się do tego, że prezentujesz mu zestawienie z twardymi danymi. To w jaki sposób posługuje się pedałem gazu z porównaniu do swoich kolegów, plasuje go w rankingu generowanym w TruckOnline.
– stan pedału hamulca. Kolejny ważny parametr. Jak często, jak gwałtownie i jak głęboko jest naciskany pedał hamulca. Czy kierowca wie o tym, że pojazd można zatrzymać za darmo wykorzystując hamowanie silnikiem?
– prędkość pojazdu. Odczyt prędkości z komputera pokładowego wyklucza kolejne nieprawidłowości. Dokładność odczytu tego parametru i późniejsza prezentacja go kierowcy umacnia Twoja pozycję w dyskusji nad techniką jazdy.
– obroty silnika. Bardzo ważny parametr mówiący o sposobie eksploatacji pojazdu. Bardzo istotna jest tutaj logika działania całości systemu pomiarowego. TruckOnline i systemy fabryczne mierzą obroty silnika w sposób inteligentny rozróżniając faktyczny postój pojazdu na wolnych obrotach od stania w korku.
– stan licznika. Parametr odbierany bezpośrednio z magistrali CAN. Jeśli okaże się, że magistrala zostaje odłączona lub kierowca wykorzystuje niedozwolone narzędzia typu „pomocnik lub magnes”, TruckOnline doliczy brakującą trasę z GPS.
– tempomat. Sposób użycia tego narzędzia przez kierowcę. Jeśli kierowca pojazdu ciężarowego podróżuje bez tempomatu, poprzez amortyzację fotela, wprowadza do komputera pojazdu mylne dane o nacisku na pedał gazu powodując zwiększone zużycie paliwa.