Monitoring i Kontrola Poziomu Paliwa Przez Sondę Paliwa
Czy sonda analogowa może być cyfrowa, czy sonda cyfrowa może być analogowa? Różnorodność określeń serwowanych nam przez dostawców systemu monitorowania floty jest przerażająca. Okazuje się, że kupiliśmy sondę z wyjściem analogowym ale sama elektronika tego przyrządu jest cyfrowa, więc jaki to typ?
Zacznijmy od początku. Sonda paliwa to kilkudziesięciocentymetrowa rura z układem elektronicznym instalowana na stałe do monitorowanego zbiornika paliwa. Odbywa się to poprzez wywiercenie otworu w monitorowanym zbiorniku paliwa i przymocowaniem sondy. Sondę łączy się przewodami z akumulatorem pojazdu i rejestratorem GPS.
Pod względem komunikacji sondy dzielą się na:
- sondy cyfrowe,
- sondy analogowe
Pod względem sposobu pomiaru, dzielimy na:
- sondy pojemnościowe,
- sondy ciśnieniowe
- sondy ultradźwiękowe
Sonda cyfrowa, bez względu na sposób pomiaru, jest połączona z rejestratorem GPS za pośrednictwem magistrali cyfrowej. Taki sposób połączenia gwarantuje możliwość zdalnej diagnostyki, wpływania na parametry działania jak również możliwość zdalnej wymiany oprogramowania. Tak, tak! Dobrze słyszeliście. Sonda ma oprogramowanie (ang. firmware), które decyduje o tym jaką wartość wyśle do rejestratora GPS.
W zależności od typu pojazdu, w którym została zainstalowana sonda paliwa, ustawia się odpowiednie parametry jej pracy. TruckOnline jest w stanie zdalnie oszacować większość parametrów pracy takiej sondy począwszy od napięcia jakim jest zasilana poprzez ilość paliwa w danej chwili a skończywszy na wersji zainstalowanego w niej oprogramowania.
Cyfrowa sonda paliwa wysyła do rejestratora GPS sygnał cyfrowy bardzo ciężki do zakłócenia. Przerwanie obwodu jest natychmiast sygnalizowane i rejestrowane. Wpływanie na monitorowane parametry poprzez zakłócanie magistrali cyfrowej jest praktycznie niemożliwe.
Sonda analogowa wymaga przemyślanej i BEZBŁĘDNEJ konfiguracji już przy instalacji systemu odpowiedzialnego za monitorowanie gps paliwa. Tu nie ma mowy o błędach ludzkich. Pomyłka lub zmiana konfiguracji takiego produktu kosztuje przyjazd instalatora, cięcie przewodów i wyłączenie monitorowanego pojazdu z eksploatacji. Taki produkt wysyła do rejestratora sygnał analogowy (napięcie). Mimo tego, że pośrednio istnieje możliwość sygnalizacji odłączenia lub przerwania obwodu możliwość zakłócenia monitorowanej wartości pomiarowej jest bardzo wysoka.
Metody pomiaru pojemnościowe, ciśnieniowe, ultradźwiękowe stanowią tylko tło do prezentowanego monitorowanego wyniku pomiaru. Dla użytkownika systemu monitorowania GPS, które ma za zadanie między innymi monitorowanie paliwa, nie ma to większego znaczenia. Istotą jest bezawaryjne działanie, serwis i kompleksowa integracja cyfrowa z nadajnikiem GPS.
Dokładność pomiaru sondy paliwa jest szerszym zagadnieniem, na które składa się kilka aspektów. Należy w sposób jednoznaczny odróżnić dokładność teoretyczną prezentowaną w karcie katalogowej producenta sondy od rzeczywistej dokładności pomiaru ilości paliwa w monitorowanym zbiorniku paliwa. Rzeczywista dokładność to składowa następnych parametrów do których zaliczamy np. warunki w jakich jest monitorowany pojazd czy maszyna budowlana.
Teoretyczna dokładność pomiaru zależy od zastosowanej przez producenta technologii. Zazwyczaj waha się ona w granicach 0,5 %. Jest to dokładność, którą producent uzyskuje w warunkach laboratoryjnych!
Warunki rzeczywiste czyli takie w jakich sonda pracuje na co dzień zawierają czynniki, które mają zdecydowany wpływ na błąd pomiarowy:
– sposób eksploatacji pojazdu z zamontowana sondą paliwa. Pomimo tego, że wartość definiującą monitoring paliwa gps może być uśredniana to i tak w przypadku pojazdów pracujących w trudnych warunkach czyli np. pod różnymi kątami nachylenia w stosunku do pozycji neutralnej jak również w pojazdach posiadających nieregularny kształt zbiornika paliwa wartość ta może być niemierzalna. Tutaj błąd jest bardzo wysoki lub pomiar nie będzie w ogóle wykonany.
– błędy kalibracji systemu pomiarowego. Instalator może wykonywać kalibrację przy minimalnie przechylonym pojeździe a tym samym ilość paliwa będzie błędna.
– wiodący producenci sond paliwa mierzą temperaturę paliwa i na tej podstawie wprowadzają korekcję. Większość producentów nie bierze jednak pod uwagę, że paliwo podczas jazdy jest dodatkowo podgrzewane.
Średni błąd pomiarowy przy założeniu instalacji sondy w pojeździe nie pracującym w trudnych warunkach nie powinien przekroczyć 5%.
Dla kogo sonda:
– pojazdy ciężarowe, dostawcze jak również maszyny budowlane nie pracujące w skrajnych warunkach ze zbiornikami o regularnych kształtach.