Lokalizator GPS OBD
Lokalizator GPS OBD
To odpowiedź rynku na ekonomiczny lokalizator gps. Urządzenie nie wymaga żadnej instalacji. Otrzymujesz gotowy produkt w pudełku od kuriera, przekazujesz pracownikowi, który wkłada go do złącza OBD w samochodzie. System zaczyna pracować od razu.
Nade wszystko zaletą tego rozwiązania jest prostota instalacji. Nie musisz umawiać się na instalację, nikt nie rozkręca Ci pojazdu i tak naprawdę, nie musisz płacić za usługę montażu (około 150 zł). W rzeczywistości na tym zalety tego rozwiązania się kończą.
Podstawowym problemem takiego lokalizatora gps obd jest opisana powyżej zaleta, czyli prosty montaż. Jeśli prosty montaż, to także prosty demontaż. Urządzenie można zdemontować świadomie – wyjmując je z gniazda OBD – ale także nieświadomie, kopiąc go nogą, gdyż złącze OBD znajduje się w wielu pojazdach w okolicach sprzęgła.
Krok 1.
Krok 2.
Krok 3.
Proszę wybrać typ floty i ilość pojazdów
Funkcje Lokalizatora GPS OBD
Lokalizator GPS OBD nie pozwala na wysublimowane funkcjonalności systemu telemetrycznego. Jego zadaniem jest lokalizacja pojazdów i prosty ecodriving.
Oto podstawowe funkcje urządzenia do monitorowania pojazdów GPS – lokalizatora GPS OBD:
- monitorowanie pojazdu GPS,
- wbudowany odbiornik GPS z anteną,
- wbudowany modem GSM z anteną,
- akumulator rezerwowy,
- RTC wbudowany zegarek ,
- Motion Sensor ,
- akcelerometr 3D,
- BlackBox rejestrator zdarzeń.
Czego nie zrobi lokalizator GPS OBD?
Wśród wymienionych powyżej funkcji nie znajdziesz odpowiedzi na podstawowe oczekiwanie fleet managera dużej floty. Chodzi o jednorodność danych z każdego pojazdu. Jeżeli Twoja flota jest jednorodna (wszystkie samochody tej samej marki i podobnego rocznika) jest jakaś szansa, że skorzystasz z lokalizatora GPS OBD a dane przysyłane do serwera będą spójne. Jeżeli masz we flocie 100 Toyot Auris i dokupisz 10 szt. VW Passatów to może się kazać, że raport stanu licznika masz tylko z Aurisa a z Passata system będzie liczył pokonaną drogę z GPS. Powiesz, no i co? Niech liczy, oby się zgadzała. No właśnie nie będzie się zgadzała. W odróżnieniu od profesjonalnych lokalizatorów, rozbieżności będą na poziomie 10-15% co wpłynie negatywnie na inne dane raportowe uzależnione od przebiegu, np. zużycie paliwa. W efekcie jak pojazd spalił 150 litrów i przejechał 1500 km to wynik będzie inny jak system zaraportuje pokonanie trasy 1200 km, prawda?
Prywatnie i służbowo
Sprawa się skomplikuje jeszcze bardziej, jak będziesz rozliczał jazdy prywatne i służbowe. W nadziei że masz monitoring GPS wysyłasz raporty do pracowników. Wyobraź sobie sytuację, że Twój pracownik robi zdjęcie licznika pojazdu i przynosi wygenerowany raport z systemu telemetrycznego. Oczywiście wartość z systemu telemetrycznego będzie błędna w przeciwieństwie do wartości na zdjęciu pracownika.
Nie schodząc z tematu, istotną rzeczą jest, że Lokalizator GPS OBD nie współpracuje z żadnymi urządzeniami peryferyjnymi. Nie podłączysz do niego czytnika karty kierowcy. Zabraknie czytnika pastylki DALLAS (służącej do identyfikacji kierowcy). Nie wspominając już o tym, że urządzenie nie ma także przełącznika typu jazdy (prywatna czy służbowa).
Ostatnią rzeczą jest funkcjonalność zyskująca coraz więcej na popularności. Konkretnie to carsharing lub niekiedy określany mianem fleetsharing. Mając na uwadze wszechobecne oszczędności, funkcja jest przeznaczona dla firm, które chcą zmniejszyć ilość pojazdów w swoim parku maszyn. Część z nich przeznaczyć jako np. autka pulowe.
Carsharing z OBD
Pracownik, który chce skorzystać z pojazdu pulowego, otwiera do zdalnie poprzez np. zeskanowanie kodu QR z szyby pojazdu i uruchamiania bez kluczyków. Podobnie kończy się przejazd. Drzwi zostają zamknięte, pracownik skanuje kod QR z szyby i pojazd się zamyka. Ta funkcja nie jest możliwa do zrealizowania poprzez Lokalizator GPS OBD.
Dla kogo zatem jest Lokalizator GPS OBD?
Jednym słowem to proste urządzenie do lokalizacji i monitoringu GPS małej floty. Co prawda ma sporo funkcji, ale nie nadaje się dla profesjonalnego fleet managera. Fleet managera nastawionego na pewne i twarde dane z systemu telemetrycznego.
Lokalizator PRO – instalowany na stałe.
Konstrukcja lokalizatorów PRO nawiązuje do profesjonalnych rozwiązań oferowanych przez producentów pojazdów. Innymi słowy monitoring GPS pojazdu odbywa się poprzez galwaniczne podłączenie się do zasilania, magistral cyfrowych. Oczywiście lokalizator jest instalowany w trudno dostępnym miejscu. (w przeciwieństwie do lokalizatora GPS OBD).
Jest to rozwiązanie profesjonalne, które umożliwia wszystko to, czego nie można było zrealizować za pomocą lokalizatora GPS OBD. W skrócie, co można osiągnąć z funkcji monitoring GPS za pomocą profesjonalnego lokalizatora.
- lokalizacja GPS za pomocą czułej anteny umieszczonej na podszybiu,
- stały kontakt z serwerem za pomocą mocnej anteny GSM,
- odczyt danych telemetrycznych (stan licznika, obroty silnika, paliwo, ekonomia jazdy, ESP, ABS i inne) z dostępnych w pojeździe magistral cyfrowych,
- miarodajna i wiarygodna praca akcelerometru rejestrującego przeciążenia pojazdu (akcelerometr przytwierdzony na stałe do karoserii),
- multifuncjonalność akcesoryjna polegająca na dowolnej kombinacji dostępnych akcesoriów takich jak: identyfikacja kierowcy, blokada silnika, jazda prywatna i służbowa, zdalny odczyt tachografu, carsharing i fleetsharing.
Niekwestionowaną zaletą tego rozwiązania oprócz wymienionych powyżej są niepodważalne dane. Mówiąc w skrócie jeśli system raportuje, że pojazd przejechał 1054,4 km to tak jest co do metra. Jak zarejestrowana prędkość jest 98 km/h w terenie zabudowanym to tak właśnie jest.
Wadą tego rozwiązania w porównaniu do Lokalizatora GPS OBD jest jego cena. Jest o 10-15 droższy jak również mamy tu do czynienia z kosztem instalacji i demontażu w przypadku zwrotu pojazdu np. do leasingodawcy.