Urządzenia do samochodów
Jak wpisuje się lokalizowanie pojazdów w szeroko pojętą technologię GPS? Oprócz segmentu kosmicznego (satelit), w skład struktury nawigacji satelitarnej wchodzi również segment kontroli (stacje nadzoru) oraz segment użytkownika, o którym to właśnie będzie mowa w tym tekście.
Sam segment użytkownika może być rozpatrywany pod różnym kątem. Brać pod uwagę należy przede wszystkim system lokalizacji pojazdów w znaczeniu całej floty określonej firmy przewozowej czy też zwykła nawigacja GPS stosowana w samochodach osób fizycznych. Ci ostatni przeważnie korzystają z systemu monitoringu pojazdów poprzez wykorzystania jego funkcji autorouting – wyznaczania optymalnej drogi, by uzyskać wcześniej obrany punkt docelowy.
Korzyści płynące z zastosowania systemu GPS do samochodów wspieranego przez TruckOnline:
- lokalizacja pojazdów oraz monitorowanie GPS jego pozycji,
- optymalizacja trasy poruszającego się pojazdu,
- kontrola kierowcy oraz jego czasu pracy,
- pomiar prędkości poruszania się pojazdu poprzez wykorzystanie efektu Dopplera,
- kontrola spalania paliwa w samochodzie,
- możliwość wprowadzenia ecodrivingu, zmniejszenie kosztów eksploatacji samochodu (delikatne operowanie pedałem gazu, hamowanie silnikiem itp.)
Dokładność, jaką charakteryzuje się GPS do samochodów
Najbardziej dokładnym pomiarem lokalizacji GPS pochwalić się mogą niedostępne dla przeciętnych użytkowników dróg systemy militarne. To właśnie dla nich zarezerwowano szyfrowaną technologię PPS (Precise Positioning System). Prostsze sygnały satelitarne wysyłane są za pomocą technologii SPS – Standard Positioning System. Do czasu, kiedy w roku 2000 Rząd USA postanowił ułatwić życie osobom prywatnym i firmom, wysyłane były zakłócenia generujące błędy w lokalizacji GPS – uniemożliwiało to wyznaczenie punktu dokładniej niż w granicach ok. 100 m. Obecnie odległość ta zmniejszyła się do 15 m. Niemniej jednak, istnieją również naturalne błędy w systemie pomiaru lokalizacji, jak opóźnienia atmosferyczne, ustawienia zegarów nadajnika i odbiornika itp.
Rzeczywiste osiągi urządzenia mogą zostać przebadane za pomocą wskaźnika dokładności pomiaru CEP (Circular Terror Probable). Z kolei sama dokładność pomiaru może zostać multiplikowana metodą DGPS (Differentia Globar Positioning System; zasada działania tego GPS różnicowego jest jednak tematem na osobny artykuł).