Lokalizator GPS do samochodu
(…) Urządzenia nie widać i nie powinniśmy się na nim skupiać. Przyjedzie instalator i zainstaluje skrzyneczkę. Najistotniejsze dane obejrzy sobie Szanowny Klient w aplikacji (…) – takie zdanie wygłaszane przez handlowca słyszał niejeden z nas. Czy rzeczywiście tak jest, czy nie ma to znaczenia?
Lokalizatory GPS do samochodu
Wyróżniamy dwie podstawowe grupy lokalizatorów GPS do samochodu:
- fabryczne – instalowane już na etapie produkcji pojazdu oraz
- akcesoryjne – instalowane poprzez dostawców systemów zarządzania flotą.
Lokalizatory GPS do samochodu fabryczne spotkamy głównie w pojazdach ciężarowych, maszynach budowlanych i rolniczych. Systemy tego typu mają szereg zalet począwszy od ilości mierzonych i przekazywanych parametrów, poprzez stabilność rozwiązania jak również serwis wykonywany w tym samym miejscu co serwis pojazdu.
Niestety mają także wady. Podstawową wadą jest uzależnienie naszej floty od jednej marki. Jeśli flota będzie zawierała cztery marki pojazdów ciężarowych – będziemy mieli cztery systemy do zarządzania niewspółpracujące ze sobą. Kolejnym minusem jest zamknięta konstrukcja i brak możliwości rozbudowy. Kupujemy to co oferuje dany producent. Nie ma mowy o dedykowanym raporcie lub czujniku. Ostatnim parametrem jest oczywiście cena, niekiedy bardzo wygórowana w porównaniu do tego co dają systemy akcesoryjne.
Nadajnik GPS akcesoryjny
Lokalizatory GPS do samochodu – akcesoryjne dzielą się na kilka kategorii:
- urządzenie instalowane pod deską rozdzielczą pojazdu poprzez wyspecjalizowanego technika,
- systemy oparte na tabletach czyli komputerach przenośnych z wyświetlaczem LCD lub wbudowane do przenośnych nawigacji,
- urządzenie dostarczane w postaci wtyczki do gniazda OBD (port diagnostyczny w pojeździe) ze zintegrowanymi antenami GPS, GSM i kartą SIM. Proces instalacji wymaga jedynie wpięcia urządzenia do gniazda diagnostycznego przez klienta. Przykładem jest nasz lokalizator GPS easyGo!,
- urządzenia instalowane w sposób bardzo prosty – instalacja poprzez podłączenie dwóch przewodów do np. akumulatora pojazdu. Przykładem jest nasz lokalizator GPS CLASSIC.
Z punktu widzenia zarządzania flotą i jakiejkolwiek kontroli, tylko urządzenie zainstalowane na stałe w pojeździe będzie przysyłało spójne i poprawne dane. Urządzenia GPS tracker do samochodu instalowane samodzielnie jak również te podłączane pod OBD mogą być stosowane z powodzeniem, ale przy założeniu, że interesują nas wyłącznie podstawowe parametry telemetryczne. Jeśli monitoring auta to tylko w oparciu o twarde dane.