Jak działa monitoring pojazdów GPS?
Jak działa monitoring pojazdów GPS?
System monitoringu pojazdów w swoim działaniu opiera się na odbiorniku pozycji pojazdu GPS i systemu nadajnika GSM wysyłającego raz na kilka sekund pozycję auta i wszystkie jego dane telemetryczne. Precyzyjniej mówiąc, w samochodzie jest zainstalowany:
- odbiornik GPS z anteną zewnętrzną,
- modem GSM (taki smartfon ale bez klawiatury i wyświetlacza)
- mikroprocesor analizujący dane.
To w skrócie. W rzeczywistości jednak, to bardzo skomplikowane rozwiązanie, które rozpoczęło karierę od lokalizacji pojazdu poprzez SMSa a dzisiaj to komputer ułatwiający życie Kowalskiemu, fleet managerowi małej floty po zarządców ogromnych flot pojazdów ciężarowych.
Monitoring GPS jako nawigacja
Pomimo tego, że jest to system opierający się o lokalizację pojazdu poprzez GPS, nie może być traktowany jako nawigacja. Więcej o tym opisywaliśmy na łamach magazynu motoryzacyjnego.
Wielu dostawców systemów monitoringu GPS myli te dwa systemy błędnie oferując monitoring GPS jako alternatywę do nawigacji. W konsekwencji nawigowany zdalnie kierowca otrzymuje błędny komunikat o skręcie na skrzyżowaniu, które pokonał 60 sekund temu.
Zlokalizuj mnie
Jak dziala monitoring pojazdow GPS? System monitoringu GPS opiera się na odbiorniku GPS, który oprócz pozycji monitorowanego pojazdu otrzymuje dane takie jak:
- aktualną czas i datę,
- prędkość pojazdu
- kierunek poruszania się
- wysokość npm.
Niemniej jednak, pomimo faktu, że są to podstawowe informacje potrzebne do pracy całości systemu, jest to wycinek informacji dzisiejszych lokalizatorów GPS. Początki systemów lokalizacji pojazdów to w rzeczywistości systemy przekazywania pozycji i odpowiedzi na pytanie: gdzie się znajduje mój samochód. W dzisiejszych czasach producenci systemów monitorowania prześcigają się w funkcjonalnościach, które są potrzebne Kowalskiemu jak również zaawansowanym użytkownikom takim jak fleet managerowie.
Osobiście korzystam z systemu monitorowania jednego pojazdu prywatnego i wykorzystuję funkcję powiadamiająca mnie o tym, że samochód nie jest zamknięty. Jednym kliknięciem w aplikację zamykam samochód uniemożliwiając penetrację wnętrza przez osoby niepowołane.
Krok 1.
Krok 2.
Krok 3.
Proszę wybrać typ floty i ilość pojazdów
Jaki jest stan licznika?
Nowoczesne lokalizatory GPS są wyposażone w magistralę CAN. Za jej pośrednictwem otrzymujemy te same dane jakimi dysponuje komputer pokładowy samochodu. Jednym z takich parametrów jest stan licznika pojazdu. W przypadku lokalizatorów LINCOR, których jesteśmy producentem, odczyt stanu licznika odbywa się 1:1 czyli to co widzisz w aplikacji jest 100% odpowiednikiem tego co jest wyświetlone na desce rozdzielczej pojazdu. W przypadku wielu lokalizatorów GPS słabej jakości, liczba przejechanych kilometrów jest zliczana z wielu źródeł i jest obarczona poważnym błędem. W konsekwencji raz na jakiś czas musisz aktualizować stan licznika co prowadzi co poważnych błędów np. w raportach VAT.
Czy jadę EKO?
Systemy tzw. ekodrivingu czyli oceny techniki jazdy kierowcy zdominowały potrzeby fleet maganerów. Stało się tak dlatego, że ktoś kiedyś wyliczył, że za pomocą sugestii na temat możliwości wykorzystania techniki jazdy można zaoszczędzić około jeden litr na 100km. W praktyce przy flocie 500 pojazdów i średnim przebiegu 60 tys. km. rocznie daje to niebagatelny wynik w postaci 600 litrów oszczędności dla jednego samochodu rocznie.
- 600 litrów * 4,15 zł = 2490 zł
- 2490 * 500 pojazdów = 1.245.000 zł dodatkowych pieniędzy w budżecie.
System oferowany przez LINCOR jest wykorzystywany w Ośrodkach Doskonalenia Techniki Jazdy i w konsekwencji jesteśmy obecni od szkolenia kierowcy po weryfikację jego umiejętności podczas codziennej jazdy. Po takim szkoleniu i instalacji TruckOnline, fleet manager na 100% odpowie jak działa monitoring pojazdów GPS.
Ciężarówki i pliki DDD
Urządzenia do lokalizacji GPS pojazdów są dzisiaj wykorzystywane jako komputery pokładowe w samochodach ciężarowych. Oczywiście nie ma do nich dostępu kierowca, ale są to niewidzialne ręce osoby zarządzającej ruchem ciężarówki. Za jego pomocą, poza lokalizacją ciężarówki na terenie Europy, taka osoba może zdalnie pobrać zarejestrowane przez tachograf pliki z czasem pracy kierowcy.
Jest to niebagatelne ułatwienie, gdyż ustawodawca nałożył na przedsiębiorców obowiązek pobierania takich danych raz na 90 dni.