YouTube
Google +
Tweeter
Facebook

Monitorowanie pojazdów GPS

Wyzwania stojące przed zakupem systemu monitorowania pojazdów

Popyt na systemy monitorowania pojazdów GPS oraz do wspomagania zarządzania flotą nieustannie wzrasta, co powoduje gwałtowny wzrost podaży. Rynek polski - monitorowania pojazdów może się pochwalić około trzystoma dostawcami tego rodzaju usługi, wśród których tylko kilka to firmy pierwszoplanowe. Handlowcy dwoją się i troją obiecując rozwiązanie naszych problemów za jeden podpis na umowie.

Pozornie wszyscy dostawcy systemu monitoringu pojazdów oferują to samo, lecz jest to złudzenie. Najczęstszym argumentem, który przemawia za wyborem dostawcy usługi monitorowania GPS jest niska cena a to pułapka, w którą wpada większość przedsiębiorców. Niska cena ma zwykle odzwierciedlenie w dziesiątkach paragrafów w umowie zawieranej z dostawcą na trzy kolejne lata, fatalnej jakości usług, błędach w raportach i na sam koniec w wysokości faktury z serwisu za naprawę uszkodzonego pojazdu z zainstalowanym tanim systemem monitorowania.

Pierwsze kroki przez zakupem systemu monitorowania pojazdów

Dzięki połączeniu danych o położeniu GPS z danymi eksploatacyjnymi pozyskiwanymi z magistral cyfrowych pojazdu CAN, można nie tylko śledzić pozycję geograficzną pojazdu. System telematyczny monitoruje parametry pracy silnika:

  • prędkość pojazdu
  • obroty silnika
  • stan licznika i dystans do serwisu
  • technika jazdy kierowcy
  • obciążenie silnika
  • nacisk na pedał gazu
  • ilość paliwa w zbiorniku
  • tankowania

Analiza takiego strumienia danych pozwala zoptymalizować ogromne koszty generowane przez monitorowaną flotę pojazdów. W związku z popularyzacją usługi monitoringu pojazdów kilka kliknięć w klawiaturę komputera w wyszukiwarce internetowej i listę potencjalnych dostawców mamy gotową. Wysyłamy zapytanie o treści: (…) mam 5 samochodów i potrzebuję monitoringu GPS. Ile to u Was kosztuje? (…) Na tej podstawie otrzymujemy oferty z tysiącami funkcjonalności, setkami raportów, statystykami i za każdym razem gwarancję obniżenia o minimum 10% kosztów naszej floty. Tutaj panuje zasada: czym więcej, częściej i oczywiście taniej, tym lepiej.

Oj, nie tak – Panie i Panowie, nie tak…!

Zapytanie ofertowe i wybór dostawcy systemu monitoringu pojazdów

Na zapytanie ofertowe, warto poświęcić chwilę czasu, aby precyzyjnie określić swoje wymagania. Profesjonalni dostawcy omawianych rozwiązań sami przeprowadzą analizę naszych potrzeb by dostarczyć nam produkt odpowiedniej jakości.

Wyspecyfikujmy zatem co powinno się znaleźć w zapytaniu ofertowym:

  • pochodzenie aplikacji i urządzeń. Ma to ogromny wpływ na późniejszą eksploatację. Większość firm oferujących monitoring pojazdów GPS w kraju to bardzo młode podmioty, bez doświadczenia. To usługodawcy korzystający ze sprzętu i aplikacji firm zewnętrznych, nierzadko z poza granic Polski. Firma monitorująca GPS jako taka zajmuje się wyłącznie fakturowaniem a w przypadku problemów nie jest w stanie szybko i skutecznie zareagować lub nie reaguje w ogóle!
  • pytajmy o referencje, aktualizacje systemu monitorowania, rodzaj i pochodzenie map w systemie GPS, serwis (ilu jest instalatorów i gdzie), pakiety szkoleniowe,
  • wpływ instalacji systemu monitoringu GPS na gwarancję pojazdu, atesty – profesjonaliści zapewnią instalację bezinwazyjną i pokażą swoje atesty na urządzenia. Jeśli firma nie jest producentem systemu GPS nie ma atestu zarejestrowanego na siebie a widnieje tam jako sprzedawca lub dystrybutor,
  • gwarancja na lokalizatory GPS ich budowa, ile części składowych posiada. Czy np. interfejs do magistrali CAN jest wbudowany czy stanowi przystawkę? Warto zwrócić uwagę na złożoność danego rozwiązania bo im więcej składowych (np. lokalizator GPS, przystawki do lokalizatorów, interfejsy do przystawek, itd.) tym trudniej o pełną kompatybilność całego zestawu i niezawodną pracę całego systemu monitorowania GPS,
  • interwał rejestracji i wysyłania danych w kraju jak również za granicą. Może się okazać, że dane do czarnej skrzynki rejestratora GPS są rejestrowane co 1 minutę ale wysyłane do serwera co 5 minut. U niektórych dostawców interwał rejestracji danych za granicą jest 10 razy rzadszy od interwału w kraju. Jeśli zależy nam na kontroli obrotów silnika to co wywnioskujemy z chwilowych pomiarów co 5 minut? Czołowi gracze oferujący system monitorowania pojazdów GPS rejestrują dane co 100 metrów, kilka stopni skrętu oraz co 30 sekund,
  • urządzenia peryferyjne i możliwość ich późniejszego zakupu. Jeśli dzisiaj nie potrzebujemy wyświetlacza do komunikacji z kierowcą czy identyfikacji naczepy bo mamy tylko pojazdy solowe to nie oznacza, że tak będzie cały czas,
  • unikajmy produktów analogowych - integracja urządzeń na poziomie cyfrowym to podstawa sprawnego serwisu i diagnostyki całości systemu monitorowania pojazdów GPS,
  • jaki jest czas przechowywania danych na serwerze i ile danych może zostać zgromadzonych w czarnej skrzynce lokalizatora GPS?
  • obszar po którym będą się poruszały nasze monitorowane pojazdy – podajmy dokładnie kraje, dostawca systemu telematycznego może w ten sposób potwierdzić łączność pojazdów z serwerem na wybranym terenie,
  • dokładna ilości monitorowanych pojazdów, marka i rocznik. W odpowiedzi dostawca systemu telematycznego wyspecyfikuje jakie dane otrzymamy z rejestratorów GPS zamontowanych w pojeździe. Unikniemy sytuacji w której na 10 pojazdów naszej floty tylko trzy wskazują ilość zużytego paliwa, bo w siedmiu „nie ma takiej technicznej możliwości”.

Przygotowana oferta, to nasz pierwszy kontakt z ewentualnym dostawcą. Należy zwrócić uwagę na jej przejrzystość, jednoznaczność treści, zawartość merytoryczną w tym odpowiedzi na nasze wymagania oraz stopień spersonalizowania całego systemu monitorowania pojazdów GPS.

Wypróbuj Monitoring GPS bez umowy

Call Center Monitoring GPS

Monitoring GPS INFOLINIA
(+48) 22 599 45 00


Wypełnij formularz zgłoszeniowy tutaj już teraz lub zadzwoń!

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 5.00 (8 głosów)

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież