Telemetria w Szkołach Jazdy vs. Monitoring Pojazdów
Systemy telemetryczne niewątpliwie są bardzo pomocne, w trakcie i po szkoleniu z ekojazdy a nie zamiast niego. Wymaganie od pracowników by jeździli zgodnie z zasadami ekojazdy, bez zapewnienia im przedtem dostępu do szkolenia z tego zakresu i z systemem telemetrycznym stosowanym wyłącznie jako „bat na kierowców”, przypomina przepytywanie z lektury kogoś, kto nie umie czytać.
Systemy telemetryczne (monitoring pojazdów) są bardzo ważne i pełnią istotną rolę w dwóch etapach: w czasie nauki i po jej zakończeniu. Ich wykorzystanie w czasie nauki jest bardzo przydatne, ale to niestety zależy już od dostawcy szkolenia ecodriving – czy z nich korzysta i w jakim zakresie. Pracodawca może jedynie zwrócić uwagę na to która z przedstawionych mu ofert na szkolenie zawiera wykorzystanie telemetrii. Takie szkolenie ma dwa plusy: po pierwsze dużo łatwiejsze jest monitorowanie pojazdu i tego co się dzieje z samochodem – a więc osoba szkolona widzi czarno na białym jakie są efekty stosowania, lub nie stosowania się do rad instruktorów, a z kolei instruktorzy widzą, czy osoba szkolona działa prawidłowo i jakie robi postępy.
Drugi plus jest taki, że pracownik uczy się współpracować z systemem monitoringu GPS lub telemetrycznym i o ile ma dostęp do takiego w służbowym samochodzie – może potem sam na bieżąco monitorowanie stylu jazdy: czy wskaźniki są podobne do tych które uzyskiwał w czasie szkolenia, czy może w codziennej jeździe zdobyta wiedza gdzieś mu umyka. I na koniec system monitorowanie pojazdu, system telemetryczny jest nieocenionym
narzędziem dla pracodawcy, żeby sprawdzać, czy jego pracownicy stosują się do tego co wkładano im do głowy na szkoleniu, czy może wrócili z powrotem do starych przyzwyczajeń. Dlatego warto, żeby fleet manager przeszedł takie szkolenie razem z resztą kierowców samochodów – wtedy będzie widział dokładnie czego powinien od nich wymagać i jak zweryfikować czy się do tego stosują.